lauantai 20. heinäkuuta 2013

Araknofobi Japanissa

Tutkimusraporttini saavutti eilen 10 sivun mitan, ja vielä on lisää kirjoitettavaa :O Aiemmin olin huolissani, saanko sitä tosiaan niin pitkäksi, mutta turhapa oli se huoli. Perjantaina meillä oli esitelmä tutkimusraporttien etenemisestä, ja sain taas ihan hyvää palautetta. Tuntuu, että japaniksi kirjoittaminen sujuu jotenkin sutjakkaammin nykyään, ja vastuuopettajanikin kehui, ettei hänen ole tarvinnut tehdä yhtä paljon kielellisiä korjauksia raporttiini kuin aiempien oppilaiden kohdalla :D Jonkinlaista edistystä on siis havaittavissa japanintaidoissani, jee. Puhuminen on kyllä se haastavin osuus, vaikka lukeminen ja kirjoittaminen suht sutjakkaasti sujuukin. Tosin partikkelit menee kyllä vieläkin vähän miten sattuu...

Tällä hetkellä mun pitäisi olla kirjoittamassa 3000 merkin raporttia Japanin kulttuuri ja yhteiskunta -kurssille, mutta noh kai sitä voi vähän taukoa pitää. Valitsin niinkin pirteän aiheen kuin itsemurha Japanissa ja Suomessa. Lisäksi pitäisi tehdä parin sivun elokuva-arvostelu leffakurssille sekä parin sivun tiivistelmä tutkimusraportista akateemisen kirjoittamisen kurssille. Kokeita mulla on onneksi vain kolme, eli eipä tämä opiskelu nyt kovin rankkaa ole, kun vertaa monien vaihtarikavereiden kokemuksiin. Kaksi viikkoahan tässä on enää lukukautta jäljellä, kyllä se aika tavallaan rientää.

Loppuun voisin vielä hieman valittaa. Hämähäkeistä nimittäin. Mun parvekkeella asustaa kaksi mun mittapuulla isoa (aka Japanin "mut sehän on ihan pieni") hämähäkkiä, joten en ole enää uskaltautunut sinne pyykkejä ripustamaan. Onneksi on kuivausrumpu... Lisäksi golftreeneissä jokaisen golfmaton yläpuolella on lamput, joiden alle hämähäkkiyhteiskunnat ovat rakentaneet verkkonsa. Joten siinä sai sitten vilkuilla ylöspäin koko ajan, ettei vaan hämähäkki päätä hypätä niskaan D: Golfkerhon muut jäsenet tosin oli mun käytöksestä huvittuneita, koska eihän ne hämähäkit nyt edes niin isoja olleet, eikä myrkyllisiäkään. No eivätpä niin, mutta ei se araknofobia paljon lohduta.

Viime vuonna kävellessäni kadulla puusta hyppäsi melkein mun niskaan oikeasti iso hämähäkki T__T Vieläkään en uskalla rentoutua, kun kävelen ulkosalla. Lisäksi ilmeisesti mun pyörä on kiva paikka ruveta rakentamaan seittiä, koska jo pari kertaa olen havainnut pyöräni etutangossa hämähäkin vasta lähdettyäni ajamaan, seurauksena melkein ojaan ajo.

Olen kai oikeastaan onnekas siinä mielessä, ettei ole mitään hämähäkkejä pahempaa tullut ainakaan vielä vastaan *koputtaa puuta*. Japanissahan asustelee myös mm. jättiampiaisia sekä jopa 20-senttisiä myrkyllisiä mukade-tuhatjalkaisia. Joo eipä kyllä enää haittaa Suomen pitkä talvi, jos sen vastineeksi ei ole jättiöttiäisiä.

4 kommenttia:

  1. Apua, mie en kohta uskalla ollenkaan tulla japaniin. Pelkään kans hämähäkkejä ihan sikana. Mitenkä isoja ne siun parvekkeet "ihan pienet" hämähäkit on? Pitää kait aloittaa henkinen valmistautuminen 8-jalkaisten kohtaamiseen.. Tsemppiä viimeisiin kouluhommiin ja hauskaa (ja hämähäkitöntä) loppuvaihtoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sellasia muutaman sentin mittaisia :P Isoin hämähäkki, jonka olen nähnyt täällä asusteli ulkoseinustalla sijaitsevan portaikon ekan ja tokan kerroksen välissä, se oli varmaan kymmenen senttiä D: Nykyään käytänkin sitten aina hissiä... (tosin asun myös 10. kerroksessa, että ei sen puoleen) Kyllä mäkin olen vielä hengissä selvinnyt, ja ei noi onneksi ilmestyneet kuin ehkä tän kuun alussa ;)
      Kiitoksia! :3

      Poista
  2. Hyi joo tämän maan ötökkäpopulaatio!!
    Meidän dormissa on tosiaan mukadet ollu vähän riesana, ja no nyt ihan viime aikoina oon ite törmänny sellasiin isoihin vihreisiin ötököihin, jotka ainakin oman googlauksen perusteella näyttäis joltain hepokateilta. Ja kyllä. Tämän meidän kerroksen yhteisissä tiloissa (koska niissä on ikkunat aina auki, eikä tietenkään ötökkäverkkoa, miksei?!) Yy. ;_;

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyi onneksi meidän dormissa ei pitäisi olla tollaisia ongelmia D: Mukadet näyttää ihan joltain painajaisöttiäisiltä. Ötökkäverkot kannattaisi kyllä olla kaikkialla tässä maassa :P

      Poista